Strategia wizerunku w social media

Jak wygląda proces pracy nad Strategią wizerunku w social media? Opracowałam jeden, skuteczny system, który jest wzorem stosowanym przeze mnie zawsze, oczywiście z drobnymi modyfikacjami, które pozwalają dostarczyć usługę lepiej spersonalizowaną.
Dlatego mogę wyszczególnić poniższe etapy:

Utworzenie briefu dla klienta

Jest to jedna dwóch najważniejszych części. Dzięki temu wiem o Tobie wszystko, co najważniejsze i mogę zbudować strategię opartą o Twoje cele, wartości, przekonania. Pytań jest sporo – koło trzydziestu, są szczegółowe i wymagają bardzo poważnego zastanowienia.

Najbardziej cieszą mnie momenty, kiedy klient po zapoznaniu się z briefem, pisze do mnie np.: „samo wypełnienie briefu sprawiło, że musiałem odpowiedzieć sam przed sobą na pytania, nad którymi nigdy się nie pochylałem. Praca przy wypełnianiu odpowiedzi sama w sobie jest bardzo inspirująca. Mam wielki mętlik teraz w głowie, bo uświadomiłem sobie, że prowadzę działalność bardzo chaotycznie, bez odpowiedniego planu. Czeka mnie teraz wielka praca przy poukładaniu tego wszystkiego. Odpowiedź na wszystkie pytania to praca na więcej niż 5 dni, często musiałem zastanawiać się długo nad odpowiedzią, za co wielkie dzięki!”

Utworzenie briefu dla Twoich klientów

To jest druga najważniejsza część. Bo kto powie więcej o naszym biznesie jak nie nasi klienci? Oczywiście pytania piszę na podstawie tego, czego dowiedziałam się z briefu od Ciebie. Nie zawsze jednak wykonanie briefu dla klientów jest możliwe – bywają branże, gdzie bezpośredni, szczery kontakt nie jest osiągalny. Wtedy wiedzę czerpię z ogólnodostępnych informacji o danej grupie konsumenckiej.

Audyt wizerunku w Internecie

No cóż, nie wyobrażam sobie świadomego budowania wizerunku bez posprzątania swojego podwórka! A Internet nie zapomina. Dlatego wnikliwie analizuję jego zakamarki dając jednocześnie zalecenie, abyś robił to później sam, regularnie.

Analiza działań konkurencji

Och, ileż to od nich można się nauczyć! Zarówno dobrych rzeczy jak i tych, których robić nie warto. Najciekawiej jest, gdy klient przychodzi do mnie, pokazując palcem na jakąś markę, także osobistą, i mówi „To, co on(-a) robi, bardzo mi się podoba”, a potem, w analizie wychodzi, że osoba ta popełnia podstawowe błędy. Tłumaczę wtedy klientowi, dlaczego nie warto iść w danym kierunku i właściwie zawsze mam rację.

Na podstawie tych wszystkich elementów powstaje spersonalizowana Strategia, która co prawda dotyczy wizerunku w social media, czyli podaje:

  • jakie media wybrać,
  • jak je dostosować do prowadzenia działalności,
  • jak łatwo tworzyć treści,
  • konkretne przykłady treści (łącznie z ich tytułami i wstępnym copywritingiem!),
  • jak szukać klientów w SM,
  • jakich słów, zwrotów używać i w jakich sytuacjach się przedstawiać aby wywołać określony wizerunkowo skutek,

ale także wybiega daleko poza nią, bo dotyczy także m.in. strony internetowej, brandingu (logo, cała identyfikacja wizualna), sesji zdjęciowej, tworzenia materiałów na bloga, videobloga, działań stricte PR-owych np. autorstwo tekstów do gazet, wystąpienia na konferencjach itd.

Jeśli wydaje się Tobie, że taka Strategia to kawał ciężkiej pracy, to tak, masz rację. Proces jest trudny, bo angażuje moje wszystkie moce

  • twarde kompetencje, wiedzę, doświadczenie,
  • a także te kreatorskie, miękkie, a do tego
  • umiejętność wyciągania czasem bardzo nieoczywistych wniosków (skutkujących najczęściej reakcją: „Matko, nigdy bym o tym nie pomyślał!”) i łączenia tego w całość.

Ale efekt wart jest wysiłku. Oczarowany, uświadomiony klient, a także moja ogromna satysfakcja z zakończonego procesu są bezcenne!

Czujesz, że Strategia to to, czego potrzebujesz?

Zadzwoń lub napisz i powiedz, jakie są Twoje cele. Na pewno wspólnie – dzięki mojemu doświadczeniu – uda nam się je osiągnąć!