KREOWANIE wizerunku osobistego
kluczem do nawiązywania relacji, zaufania i sprzedaży
Czy wiesz, że masz markę osobistą?
Niezależnie, czym się zajmujesz i czy jesteś tego świadom, każdego dnia budujesz swój wizerunek. A ja jestem tutaj, abyś przejął nad nim kontrolę i wykorzystał go do własnych celów.
Dlaczego się tu znalazłeś?
Z pewnością coś Tobą kieruje – ot, choćby zwykła ciekawość. Ale najczęściej moi – jeszcze wówczas przyszli – klienci przychodzą do mnie z pytaniem o kreowanie wizerunku, mówiąc:
- mam totalny chaos w głowie,
- nie wiem, od czego zacząć pracę nad social mediami,
- chcę być bardziej rozpoznawalny,
- chyba robię coś źle, bo nie ma efektów,
- nie wiem, jak się przebić,
- chcę więcej sprzedawać,
- tracę za dużo czasu na działania w social media,
- nie wiem, jak budować swój wizerunek profesjonalnie,
- nie wiem, jakich serwisów i narzędzi użyć,
- nie wiem, co mam publikować…
…a to naprawdę wierzchołek góry lodowej znaków zapytania. Wtedy siadamy sobie przy pysznej kawie (albo kawie wirtualnej, jeśli rozmawiamy przez telefon czy messenger), a ja zaczynam zadawać pytania. Mają one na celu znalezienie Twojego głównego celu, jaki chcesz osiągnąć dzięki budowaniu wizerunku w mediach społecznościowych. Jest on niebywale ważny, bo bez celu trudno o plan działania.
Kiedy już określimy Twoje priorytety, przechodzimy do pytań o Twoją działalność. Informacje, takie jak branża, struktura działalności, klienci, produkty, usługi czy plany na przyszłość to podstawa, dzięki której będę mogła zaproponować Ci wspólne działania rozpoczynające proces kreowania wizerunku.
Jakie korzyści będziesz miał z kreowania wizerunku?
Przemyślana, zaplanowana praca nad swoją marką pozwoli Ci m.in.:
- sprzedawać swoje produkty i usługi niejako „przy okazji”, bez angażowania wielu środków finansowych,
- stać się w oczach innych osobą profesjonalną i godną zaufania,
- budować wizerunek eksperta i autorytet,
- szybciej nawiązywać kontakty z osobami, na których Ci zależy,
- łatwiej docierać z ideami, które chcesz przekazać światu,
- zyskać kontrolę i większą świadomość swoich celów zarówno prywatnych jak i zawodowych,
- budować wierną społeczność, która nie tylko będzie Cię wspierać, lecz także chętnie od Ciebie kupi.
Co oznacza silna marka?
Ostatnio byłam świadkiem ciekawego zjawiska. Dostałam do ręki ankietę, w której zostałam poproszona o wybór urządzeń, z których korzystam. Widniały na niej następujące przykłady: tablet, smartfon, iPhone, laptop i komputer stacjonarny. Czy coś przykuło Twoją uwagę w tym zestawieniu?
A dlaczego, kiedy idziemy pobiegać zakładamy adidasy? Albo – kiedy mamy niemowlę – idziemy kupić pampersy?
Jeśli jeszcze nie zauważyłeś, co właśnie zaszło, podpowiadam – istnieją marki, które nie są przez konsumentów traktowane jako odrębne marki, lecz przejmują nazwę dla całej kategorii produktów. Przecież iPhone jest smartfonem – to dlaczego osoba tworząca ankietę wyróżniła go tak bardzo, że wyodrębniła go jako zupełnie inne urządzenie? Podobnie firma Adidas – produkuje buty sportowe, jak obuwie Nike czy Reebok – które też są butami sportowymi. Albo firma Pampers – produkuje pieluszki, tak samo jak firma Dada.
To pokazuje właśnie, co oznacza silna marka, dobrze zbudowany wizerunek. Zapytasz teraz, czy da się tak zrobić z Twoją marką? Nie mogę Ci tego obiecać, ale mogę nauczyć Cię jak rozpocząć proces, w którym ludzie, myśląc o Twojej branży, będą myśleli o Tobie jako o wyłącznej osobie, do której udadzą się po radę.
Z czego składa się usługa budowania wizerunku?
Jak wygląda proces pracy? Opracowałam jeden, skuteczny system, który jest wzorem stosowanym przeze mnie zawsze, oczywiście z drobnymi modyfikacjami, które pozwalają dostarczyć usługę lepiej spersonalizowaną.
Dlatego przejdziemy wspólnie przez poniższe etapy:
Utworzenie briefu dla klienta
Samo wypełnienie briefu sprawiło, że musiałem odpowiedzieć sam przed sobą na pytania, nad którymi nigdy się nie pochylałem. Praca przy wypełnianiu odpowiedzi sama w sobie jest bardzo inspirująca. Mam wielki mętlik teraz w głowie, bo uświadomiłem sobie, że prowadzę działalność bardzo chaotycznie, bez odpowiedniego planu. Czeka mnie teraz wielka praca przy poukładaniu tego wszystkiego. Odpowiedź na wszystkie pytania to praca na więcej niż 5 dni, często musiałem zastanawiać się długo nad odpowiedzią, za co wielkie dzięki!”
Utworzenie briefu dla Twoich klientów
To jest druga najważniejsza część. Bo kto powie więcej o naszym biznesie jak nie nasi klienci? Oczywiście pytania piszę na podstawie tego, czego dowiedziałam się z briefu od Ciebie. Nie zawsze jednak wykonanie briefu dla klientów jest możliwe – bywają branże, gdzie bezpośredni, szczery kontakt nie jest osiągalny. Wtedy wiedzę czerpię z ogólnodostępnych informacji o danej grupie konsumenckiej.
Audyt wizerunku w Internecie
No cóż, nie wyobrażam sobie świadomego budowania wizerunku bez posprzątania swojego podwórka! A Internet nie zapomina. Dlatego wnikliwie analizuję jego zakamarki dając jednocześnie zalecenie, abyś robił to później sam, regularnie.
Analiza działań konkurencji
Och, ileż to od nich można się nauczyć! Zarówno dobrych rzeczy jak i tych, których robić nie warto. Najciekawiej jest, gdy klient przychodzi do mnie, pokazując palcem na jakąś markę, także osobistą, i mówi „To, co on(-a) robi, bardzo mi się podoba”, a potem, w analizie wychodzi, że osoba ta popełnia podstawowe błędy. Tłumaczę wtedy klientowi, dlaczego nie warto iść w danym kierunku i właściwie zawsze mam rację.
Na podstawie tych wszystkich elementów powstaje spersonalizowana Strategia kreowania wizerunku w social media, która jest głównym przewodnikiem w budowaniu marki osobistej.
Z jednej strony mówi ona, jak zarządzać swoją marką za wykorzystaniem mediów społecznościowych, które są najszybszym i najbardziej dostępnym narzędziem komunikacji.
Podaje ona:
- jakie media wybrać,
- jak je dostosować do prowadzenia działalności,
- jak łatwo tworzyć treści,
- konkretne przykłady treści (łącznie z ich tytułami i wstępnym copywritingiem!),
- jak szukać klientów w SM,
- jakich słów, zwrotów używać i w jakich sytuacjach się przedstawiać aby wywołać określony wizerunkowo skutek.
Lecz z drugiej strony Strategia wizerunku wybiega daleko poza nią, bo dotyczy także m.in. strony internetowej, brandingu (logo, cała identyfikacja wizualna), sesji zdjęciowej, tworzenia materiałów na bloga, videobloga, działań stricte PR-owych np. autorstwo tekstów do gazet, wystąpienia na konferencjach itd.
Czy po całym procesie WCIĄŻ pozostanę sobą?
Gdy moi klienci zadają mi to pytanie widzę, ile złego wyrządzają osoby nieświadome zasad PR-u, które starają się kreować na kogoś, kim nie są. Konsekwencją takiego zachowania są marki-wydmuszki, które dużo sobą obiecują, ale nie są w stanie dowieść jakości, wiedzy czy doświadczenia.
Dlatego gwarantuję Ci, że w całym procesie budowania wizerunku pozostaniesz sobą. Przede wszystkim dlatego, że to na Twoich wartościach, Twoich przekonaniach, Twojej wiedzy i doświadczeniu będziemy budować Twoją markę. A tylko pokazując prawdziwego siebie sprawisz, że ludzie Ci zaufają, a finalnie – kupią.
Kiedy zacząć pracę nad budową wizerunku (nie tylko) w social media?
Kreowanie wizerunku to proces. Długi proces. Jego początkowa faza trwa zwykle od roku do dwóch, jeśli chcemy mówić o rozpoznawalności w najbliższym środowisku, zapytaniach płynących z social mediów czy zaproszeniach na wywiady, prelekcje etc. Oczywiście przy założeniu, że w cały cykl pracy faktycznie jesteś zaangażowany.
Dlatego jeśli:
- prowadzisz konkretną działalność/jesteś pracownikiem,
- prowadzisz działalność/jesteś pracownikiem, ale nie wiesz, co będziesz robił za parę lat,
- dopiero przymierzasz się do prowadzenia działalności,
teraz jest najlepszy moment, w którym powinieneś zacząć pracę nad swoim wizerunkiem! Przede wszystkim dlatego, że pewnych procesów nie da się przyspieszyć nie dysponując odpowiednią ilością zasobów finansowych.
Pamiętaj, że wizerunek buduje się na całe życie. Im wcześniej zaczniesz, tym szybciej będziesz mógł czerpać z tego zyski. Nawet, jeśli teraz nie prowadzisz żadnej działalności zawodowej, możesz już prezentować się jako osoba godna zaufania, pomocna, życzliwa, zaradna, możesz budować sieć kontaktów, aby móc je wykorzystać w przyszłości. Działaj!
Usługa budowania wizerunku jest dla Ciebie, jeśli:
- jesteś gotowy pracować nad swoją marką,
- czujesz, że możesz osiągnąć więcej niż dotychczas,
- zależy Ci, aby być postrzegany jako profesjonalista,
- chcesz pracować na swoich mocnych stronach i je rozwijać,
- chcesz budować siatkę kontaktów,
- Twoja kariera zależy od Twojej rozpoznawalności,
- chcesz mieć większy wpływ na swoje życie,
- zarabiasz lub planujesz zarabiać na dzieleniu się wiedzą.
Usługa budowania wizerunku NIE jest dla Ciebie, jeśli:
- myślisz, że zrobię wszystko za Ciebie,
- chcesz tworzyć wyimaginowany wizerunek,
- żądasz natychmiastowych efektów,
- nie będziesz ze mną szczery,
- chcesz to robić tylko po to, aby podbudować swoje ego.