fbpx
LinkedIn Anna-Maria Wiśniewska

Czy każdy powinien być aktywny na LinkedIn?

Spójrzmy prawdzie w oczy. LinkedIn to serwis, w którym KAŻDY z nas mieć uzupełnione, aktywne konto mieć powinien. Oczywiście, o ile zależy nam na budowaniu wizerunku w social media, na posiadaniu otwartych szans za rozwój. Im bardziej aktywni tam będziemy, tym te szanse będą większe. Natomiast pozostaje wciąż pytanie…

czy każdy powinien być aktywny na linkedin?

I tak i nie. To zależy od… nie, nie tego, co robisz, ale skąd pozyskujesz klientów. Jeśli np. wiesz, że Twój klient to typowa “insta-girl”, czyli dziewczyna, której głównymi zainteresowaniami są ubrania i kosmetyki, to raczej nawet najlepiej skonstruowany post na LinkedIn do niej nie trafi. Bo jej tam po prostu nie ma (oczywiście generalizuję). Wtedy lepiej jest zainwestować swoje zasoby w te miejsca, w których grupa docelowa się zbiera najliczniej.

Ale co, jeśli nie wiesz lub nie jesteś pewien, kto jest odbiorcą Twoich usług? Albo gdzie przebywa? No cóż, nie warto też wyważać otwartych drzwi… Bo o informację, gdzie są konkretni odbiorcy, jest naprawdę nietrudno. Zakładam, że choć trochę znasz swoją grupę docelową 😉 A nawet jeśli nie, to poglądowe zestawienie może być pomocne:

Podział demograficzny w social media

LinkedIn

  • odwiedza go ok 1,1 mln użytkowników miesięcznie
  • 51% u. to mężczyźni
  • 33% u. w wieku od 25 do 34 lat
  • 22% u. w wieku 35-44 lat
  • 45% u. to osoby z wykształceniem wyższym (!!)
  • 19% u. to osoby z wykształceniem średnim
  • najliczniejszą grupą są osoby wykonujące wolne zawody (21%), następnie uczniowie i studenci (10%)

Informacje dodatkowe:

  • LinkedIn oferuje wykupienie reklam. Są one dość drogie, lecz gwarantują dotarcie do dokładnie tych osób, na których nam zależy (np. prezes, inwestor itd.)
  • w tym serwisie nie ma miejsca na słodkie kotki i treści z kwejka

Facebook:

  • korzysta z niego 80% polskich internautów, co daje około 20 mln osób, ale naprawdę aktywne konta to ok 12 mln
  • 51% z użytkowników to kobiety
  • 40% u. to przedstawiciele wolnych zawodów
  • 22% u. to uczniowie i studenci w wieku 15-24 l.
  • najliczniejsza grupa: 25% u. to osoby w wieku 25-34 l.

Informacje dodatkowe: bardzo rozbudowana funkcja targetowania, tzn. możesz wybrać osoby, do których trafi Twoja reklama, wskazując np. zainteresowania, wiek, płeć, lokalizację i wiele innych

Instagram:

  • korzysta z niego ok 3,5 mln użytkowników w Polsce
  • 60% u. to kobiety
  • ok 40% u. ma od 18 do 24 lat
  • 27% u. ma od 13 do 17 lat
  • 23% u. ma od 25 do 34 lat

Informacje dodatkowe:

  • serwis, w którym najszybciej zdobywa się zainteresowanie i relatywnie najłatwiej jest zaangażować użytkowników
  • społeczność Instagramu uwielbia treści piękne, trochę glamour (nawet te biznesowe!) – choć oczywiście są konta-wyjątki mające mnóstwo followersów (obserwujących), a nie spełniające tego wymogu
  • funkcje targetowania reklamy rozbudowana niemal równie dobrze jak na Facebooku (Insta jest jego własnością), lecz ograniczona jest ilość akcji, jakie może podjąć odbiorca reklamy
  • najważniejsze tutaj są hashtagi, po których użytkownicy szukają interesujących ich materiałów

Twitter:

  • korzysta z niego ponad 13% użytkowników polskiego internetu, co daje ok 3,3 mln u.
  • większość u. to osoby wykonujące wolne zawody
  • u. chcą być szybko na bieżąco, śledzić opiniotwórcze osoby
  • medium idealne dla takich rodzajów działalności jak dziennikarska, polityczna, kulturalna, choć to nie ścisła reguła
  • 20% u. mieszka w dużych miastach
  • 17% u. to osoby 55+
  • 55% u. to mężczyźni

Informacje dodatkowe:

  • ważną rolę grają tu hashtagi, po których u. szukają interesujących treści

Twitter to platforma mikroblogowa – jeden post ma maksymalnie 140 znaków (bez wliczania nazw wymienionych użytkowników)

YouTube:

  • niemal 19 mln polskich użytkowników
  • pod względem płci u. dzielą się niemal po połowie
  • 83% u. to osoby w wieku 15-25 lat
  • 75% u. wyszukuje tam muzyki, 66% filmików komediowych, 37% filmików “zrób to sam”, rośnie także liczba osób szukających treści stricte edukacyjnych

Informacje dodatkowe:

  • jedną ze strategii na YouTube to znaleźć dla siebie format – coś, co w każdym filmiku będzie takie same, a będzie wyróżniać na tle innych
  • świetny dźwięk i dobrze oświetlony kadr, dobra jakość obrazu – to podstawa

wykorzystaj Linkedin do tego, po co został stworzony

Niezależnie jednak od powyższego podziału, albo może raczej – równolegle, zawsze będzie warto się przekonać, czy Twój klient na LinkedIn mógł dotrzeć. Oczywiście, jak mówiłam we wstępie, samo „bycie” w tym serwisie nie wystarczy. Potrzebujesz regularnie robić dokładny research, aby znajdować konkretne, przydatne Ci osoby. LinkedIn to nie jest Facebook, na którym dodaje się znajomych. W tym serwisie dodaje się osoby, których się nie zna po to, aby je poznać i zrobić z nimi jakiś interes – obojętnie, czy chodzi o szukanie pracy, pracownika, wykonawcy czy inwestora.

#kwiecienzLinkedIn #wizerunekwsocialmedia

Scroll to Top

Kurs online

LinkedIn

w 7 krokach

Anna-Maria Wiśniewska

Jeśli od pracy 1:1 wolisz pracę własnym tempem, sprawdź mój kurs online! Wykorzystaj moc swojej marki do osiągania celów zawodowych.