fbpx
Jak pisac bloga

6 pytań, jakie powinieneś sobie zadać przed założeniem bloga

Ile razy pomyślałeś, że są rzeczy, o których warto byłoby napisać, bo Twoja wiedza jest wystarczająca, aby móc nią dzielić się z innymi? A może nawet na tym zarobić…?

Ile razy znajomi pytali Cię o poradę, a Ty pomyślałeś – dobrze byłoby móc podesłać gotowca, zamiast powtarzać kolejny raz to samo? 

Finalnie – ile razy pomyślałeś, że jeszcze masz na to wszystko czas? Jeśli w końcu przyszedł „ten” moment, dobrze by było, abyś się do utworzenia bloga dobrze przygotował.

To, co ważne

Stworzyłam dla Ciebie krótki przewodnik, który pomógł mnie samej w prosty sposób określić najważniejsze – czy warto, abym pisała bloga, jeśli tak to w jakim celu i co chcę nim osiągnąć. Efektem wykonania przeze mnie tego ćwiczenia jest m.in. to, że właśnie jesteś na mojej stronie i to czytasz. Czyli działa! Dlatego zachęcam do wykonania tego ćwiczenia i Ciebie:

6 pytań, jakie powinieneś sobie zadać przed założeniem bloga 1

6 pytań, jakie powinieneś sobie zadać przed założeniem bloga

pytanie 1: dlaczego chcesz pisać bloga?

Blog jest jednym z ważnych elementów budowania Twojej marki osobistej. Uważam, że jednym z najważniejszych. Tam możesz w pełni zaprezentować siebie, masz na niego 100-procentowy wpływ – zarówno mówię o jego wyglądzie jak i treści (pewnie nie raz spotkałeś się z tym, że czyjeś treści „magicznie” znikały z serwisów społecznościowych, no cóż, cenzura i poprawność polityczna mają się dobrze).

Miejsce, w którym dzielisz się swoją wiedzą czy spojrzeniem na świat może przynieść Ci wiele korzyści, dlatego dobrze się zastanów, jakie masz cele, a potem…

pytanie 2: o czym chcesz pisać

…pomyśl JAKIMI TREŚCIAMI możesz je zrealizować. Podkreślam – wszystko, co wrzucasz do internetu (co mówisz, co robisz, jakim autem jeździsz, jakich perfum używasz) buduje Twój wizerunek. Dlatego dobrze przemyśl, jakimi treściami chcesz się dzielić, bo od tego zależy, jako kto będziesz postrzegany (sztywniak, luzak, ekspert, wariat, osoba bardzo czy mało interesująca itd).

pytanie 3: jaka jest twoja grupa docelowa?

Inaczej będziesz komunikować do ludzi z Twojej branży, a inaczej do klientów, którzy nie zrozumieją zawiłej terminologii. Innego języka będziesz używać mówiąc do młodzieży czy dzieci, a innego do dorosłych. Jeśli treść będzie niezrozumiała dla odbiorcy, zniechęcisz go do czytania i zamiast uznać Cię za eksperta, uzna za buca.

pytanie 4: dlaczego warto będzie go czytać?

Ostatnio dość często wypowiadam te słowa: wyróżnij się albo zgiń. No cóż, jest to stara ale bardzo prawdziwa maksyma. Jest też druga – nie ważne jak, ważne, aby mówili, choć ja akurat nie jestem jej zwolenniczką 😉

Pomyśl, co może być Twoim wyróżnikiem. Wiesz, Nick Vujicic z tego, że nie ma rąk i nóg zrobił atut. Więc nie myśl tylko o tym, że masz „wyjątkową lekkość pióra” (choć jeśli tak, to oczywiście wspaniale); czasem coś, co wydaje się być wadą można przekuć w zaletę. Wszystko zależy, jak na to spojrzysz.

pytanie 5: jak często zamierzasz pisać?

Bo wiesz, prowadzenie bloga, który ma Ci przynieść korzyści to jest naprawdę ciężka praca. Regularne publikowanie treści zabiera zwykle sporo czasu. Więc jeśli z góry zakładasz, że będziesz publikować rzadziej niż raz w tygodniu, to nie wiem czy jest sens, abyś się w ogóle do tego zabierał… Bo do rezultatów trzeba regularności.

Chyba, że traktujesz to jako eksperyment, odskocznię, próbę, „a nuż coś z tego wyjdzie, spodoba mi się i się wkręcę”… Wtedy działaj z tym co masz i tak, jak możesz.

pytanie 6: jaki format bloga obierzesz?

Format łączy się z tym, o czym piszesz i dla kogo. Oraz jaki wizerunek chcesz budować. Wszystko powinno być spójne, chyba, że Twoją idea fix  jest wywołanie zaskoczenia, popularnie zwanego „mindf*cka” i budowanie marki właśnie na tej emocji.

Jeśli jednak nie, zastanów się w jakim stylu chcesz pisać. Przestrzegam przed zbytnia „profesjonalizacją” treści. Trudne teksty ciężko się czyta. Postaraj się mówić o kwestiach z obszaru Twojej ekspertyzy w przystępny, lekki sposób.


Mam nadzieję, że pomogłam Ci tym tekstem. Jeśli czujesz, że potrzebujesz pomocy, by zacząć, napisz do mnie klikając poniżej:

Scroll to Top

Kurs online

LinkedIn

w 7 krokach

Anna-Maria Wiśniewska

Jeśli od pracy 1:1 wolisz pracę własnym tempem, sprawdź mój kurs online! Wykorzystaj moc swojej marki do osiągania celów zawodowych.